"Архетип Раю у літературознавчому дискурсі"
Серйозної уваги в контексті літературознавчого дискурсу
на сучасному етапі заслуговують здобутки В. Г. Даниленка. Літературознавець і письменник у
своїй праці «Лісоруб
у пустелі. Письменник і літературний процес» виокремлює
архетипи Раю, Ворога, Смерті та Часу.
«Архетип Раю, – як зазначає літературознавець, – є базовим
для з'ясування, що таке національна мрія». Прикладом образу земного раю для українців дослідник
вважає поезію Т. Г. Шевченка «Садок вишневий коло хати», де архетип
«Рай-Сад» виражає національну мрію: «Садок вишневий коло хати, / Хрущі над
вишнями гудуть / Плугатарі з плугами йдуть, / Співають ідучи дівчата, / А
матері вечерять ждуть», тобто земний рай – це ідилія.
Окрім того, у розділі «Архетип раю, ворога, героя, смерті,
часу в сучасній українській поезії» В. Г. Даниленко зазначає, що «архетип
раю є ключовим образом, котрий допомагає розкрити сутність колективного
несвідомого в українській поезії 1970 – 2007 рр.». Райський
образ бере свій початок ще від міфології як сконцентрованого «носія расового і
національного досвіду виживання», де втілюється у вигляді острова – Вирію, в якому
закопана пуповина світу та розташоване першодерево з молодильними яблуками.
Таке всезагальне бачення українців, на думку дослідника, зумовлено
«арійським уявленням про казковий сад», а
також, з давньоіндійським значенням терміну «rayis», котре дослівно
перекладається як щастя, багатство.
Окрім того, В. Г. Даниленко зазначає, що
«…грецьке слово «парадиз», котре увійшло в усі європейські мови, означає
«сад»…». Тому,
можна стверджувати, що саме сад є відображенням раю на землі.
Пані Тамаро, дозвольте Вам порадити, хоча сама тільки нещодавно стала блогером: ставте розрив сторінки на великих статтях - так можна заощадити місце.
ВідповістиВидалити